Over Maurits Dekker

Kwaliteit in de zorg en in de Achterhoek

De twee beste besluiten in mijn leven zijn... mijn huwelijk én onze verhuizing naar de Achterhoek...

Lees hieronder mijn verhaal.

Verhuizing naar de Achterhoek

Nu negen jaar geleden verhuisden wij naar de Achterhoek… op zoek naar ruimte en vriendelijkheid. Nooit vergeet ik meer mijn verbazing over de tijd en aandacht die je hier als consument ten deel valt. Vanaf de eerste dag in Zelhem constateerde ik dat mijn droom in vervulling was gegaan. Het landschap, de rust, de natuur, het noaberschap.

En toch reed ik sinds de start van mijn eigen bedrijf in vier jaar 230.000 km. Op weg naar vele zorgorganisaties in Nederland waar ik advies en ondersteuning mocht geven op het gebied van kwaliteitsmanagement. Het heeft me veel gebracht. Waardevolle resultaten, een groot netwerk, zeer uiteenlopende opdrachten, mooie ontmoetingen en veel ‘lessons learned’.

En nu is het tijd. Niet om het stuur om te gooien, wel om bij te sturen.

Mijn passie voor zorg en mijn passie voor de Achterhoek samen te brengen. Ik zou graag mijn kennis en ervaring nadrukkelijker in zetten voor zorgorganisaties in de Achterhoek / Gelderland.

Samen werken aan ‘warme zorg’ door scherp te analyseren en constructief mee te denken is mijn inzet. Graag maak ik kennis met zorgorganisaties waarvoor niet de normen en wet- en regelgeving dominant zijn maar wel binnen de gegeven kaders kwaliteit van zorg een impuls willen geven.  

Vraag aan Achterhoekse zorgorganisaties

Houd jij je bezig met kwaliteit in zorg in de Achterhoek?

En kan jij wel wat hulp gebruiken? Dan ga ik graag met je in gesprek.

Het begon als verpleegkundige...

Vier jaar geleden werd ik zelfstandig ondernemer….. gedreven door een zorghart, verrijkt met kennis van normen en methodieken, met de wens om écht het verschil te maken voor de zorg in Nederland. In alle bescheidenheid maar niet zonder ambitie!

Dat begon op mijn 17e, want toen was het eigenlijk al snel duidelijk: ik wil verpleegkundige worden! Ik had het prima naar mijn zin op de opleiding, tótdat iemand met het ‘punten-afteken-boekje’ in de hand op mijn vingers kwam kijken. Hij kwam beoordelen of ik de handeling wel goed uitvoerde.

Als ik het 3 keer goed had gedaan kreeg ik een handtekening. Die momenten vergeet ik nooit meer en kon alleen maar denken: “Ik heb geoefend en veel kennis tot mij genomen. Heb vertrouwen en val me niet lastig met administratief gedoe”. 

Het was mijn eerste confrontatie met regels en bureaucratie. 

Ik snapte dat ze op zoek waren naar een manier om de kwaliteit te waarborgen, maar kon me totaal niet vinden in de wijze waarop ze dat deden.

Ook jaren later, toen ik zelf de klant was in de zorg, had ik moeite met de protocollen en bureaucratie. Voor onze meervoudig gehandicapte zoon hadden we veel zorg nodig. In de keuze van de organisatie was ik er zeer alert op dat men zich niet alleen strak aan de regels hield, maar vooral keek naar wat mijn zoon nodig had.

En toch koos ik er vele jaren later voor om zelf controles uit te voeren. Die kans kreeg ik als externe Lead Auditor bij Lloyd’s Register

Zorgorganisaties wilden voldoen aan de normen én...:

  1. Voldoen aan de normen (HKZ, ISO, etc.)
  2. Alle eisen in de organisatie tot een acceptabel geheel smeden. 

Jawel, dikwijls in deze volgorde. Ik vond zelf dat een externe audit een zinvol hulpmiddel was. Uiteindelijk werd het regelmatig niet meer dan een momentopname om de auditor te laten zien wat hij wilde zien. De organisaties zagen de audit als ‘iets waar ze doorheen moesten zien te komen’.

Dit maakte dat ik steeds meer moeite kreeg om de rol van ‘beoordelaar’ te combineren met mijn diep gewortelde ambitie ‘een wezenlijke bijdrage te leveren aan het realiseren van de maatschappelijk opdracht van zorgorganisaties’.

Omdat ik met de audits nog niet door kon dringen bij organisaties om anders tegen kwaliteitsmanagement aan te kijken, ben ik mij door gaan ontwikkelen. Als trainer en ‘projectspecialist’ kreeg ik ruimte om de bedoeling van kwaliteitsmanagement te verpakken in presentaties over norminterpretatie en specifieke onderdelen daarvan. Erg waardevol om zorgorganisaties inzichten te geven, maar toch kon ik hiermee nog steeds niet bijdragen aan die échte verandering in de zorg. En dus ging ik verder.

Met een rugzak goed gevuld klaar voor de volgende stap! Overstappen van een comfortabele vaste baan en goed inkomen in combinatie met een ‘best wel’ dynamisch gezin naar het ondernemerschap, was een aanzienlijke. En toch, viel het ook wel mee. Ik prijs mij gelukkig met een partner én 3 kinderen die van avontuur houden. Een perfecte match met mijn eigen drive in het leven: ga op pad, val, sta op, en leer!

Bij één van mijn eerste opdrachten was het meteen raak. Bij de GGD Groningen kreeg ik de kans om mee te maken hoe het is als je kijkt naar het geheel. Wat er gebeurt als je begint bij de maatschappelijke opdracht van de organisatie en die weet te vertalen naar een geïntegreerde benadering waarin medewerkers een duidelijke rol hebben. 

Maurits Dekker bij het stadhuis van Doetinchem - kwaliteit in de zorg

Maurits bij het Stadhuis in Doetinchem

Meer motivatie en duidelijkheid

Tijdens deze opdracht zijn we met de strategische uitgangspunten in de hand 32 teams langs gegaan. Iedereen kreeg de kans om input te geven over wat er speelde in het team, waar de prioriteiten lagen en wat dat voor gevolgen had voor de dienstverlening en de zorg. Toen alles in kaart gebracht was, heeft elk team zijn eigen jaarplan op mogen stellen en presenteren aan de andere teams.

Wat ik zag gebeuren was dat medewerkers met meer motivatie en duidelijkheid aan de slag gingen. Ze wisten waar ze het voor deden, hadden zelf hun doelen gesteld en waren gemotiveerd om deze te gaan halen. Kwaliteitsmanagement werd daarin automatisch meegenomen en niet meer als los onderdeel gezien. Daardoor was er meer ruimte om na te denken over de zinvolle kanten van het monitoren van kwaliteit en de resultaten daarin en te zien wat voor bijdrage het kan leveren aan de missie van een organisatie.

Deze opdracht leverde voor mij het besef op: het kan dus!

Het was het startsein om alleen nog maar zo te werken. Ik ga samen met organisaties op pad om integraal te kijken naar de kwaliteit van de zorg. Hier kan ik mijn passie in kwijt. Ik sta niet vanaf de zijlijn te beoordelen, maar kom als een buitenboordmotor om kritisch te kijken, rustmomenten in te bouwen, te sparren en vervolgens te bouwen.

Zorgorganisaties in de Achterhoek ondersteunen op het gebied van kwaliteit

En nu, met mijn kennis en ervaring op zoek, wil ik het dichterbij gaan zoeken. Ken je een zorgorganisatie in de Achterhoek die wel wat hulp kan gebruiken? Neem gerust contact op!

Met Maurits Dekker in gesprek over kwaliteit in de zorg

Ik houd van persoonlijk contact!
Maak gerust een afspraak voor een gezamenlijke kop koffie of thee.
Ik ontmoet u graag om vrijblijvend eens kennis te maken.