mei 21, 2019

HKZ kwaliteitscertificaat kers op de taart voor GGD Groningen

Een gestructureerde PDCA-cyclus en – als kers op de taart – een nieuw HKZ kwaliteitscertificaat. Dat zijn de resultaten die Symbol-associate Maurits Dekker in een jaar tijd met GGD Groningen behaald heeft. “Maurits heeft ons als buitenboordmotor geholpen om een eindje stroomopwaarts te komen. Nu roeien we zelf weer verder.” Jos Rietveld, directeur GGD Groningen: […]

Lees meer

Kwaliteitsmanagement is géén aparte opgave

Kwaliteitsmanagement is geen opgave

Kwaliteitsmanagement… iedereen heeft daar een beeld bij. Zaken regelen zodat kwalitatief goede zorg en dienstverlening aan de cliënt geleverd kan worden. Prima. En verder…? Zijn er andere zaken te regelen die niet direct of indirect verbonden zijn aan het leveren van kwaliteit? Zoals? Veel zorgorganisaties zijn serieus bezig met het opzetten, ontwikkelen of onderhouden van het […]

Lees meer
mei 2, 2019

Wat is een managementreview / directiebeoordeling?

Wat is een managementreview?

De managementreview is opgenomen in de jaarcyclus van vrijwel elke zorgorganisatie. Het is één van de pijlers in vrijwel elke kwaliteitsmanagement norm. Zo ook in de ISO 9001:2015, HKZ, etc.De managementreview is het sluitstuk én het nieuwe begin van de jaarcyclus.  In dit artikel ga ik uitgebreid in op het belang, de beoordeling en uitvoering van […]

Lees meer
mei 2, 2019

Hoe stel je een contextanalyse op?

Contextanalyse in de zorg

   In alle nieuwe kwaliteitsmanagementnormen komt dit fenomeen, de ‘contexantalyse’ nadrukkelijk aan de orde. Feitelijk vormt het in deze normen de basis voor het opbouwen van het kwaliteitsmanagementsysteem.   Op basis van de contextanalyse bepaalt men strategische doelstellingen en prioriteiten voor de komende periode.   De contextanalyse (ook wel: omgevingsanalyse) is mede bepalend voor het beleid en de processen van […]

Lees meer

Risico’s accepteren in de zorg, kan dat?

Kwaliteit in de zorg risicomanagement

  Is risicomanagement het zoveelste managementspeeltje dat niet direct met de uitvoering van de zorg te maken heeft?   In dit artikel geef ik antwoord op de vraag: hoe organiseert u het risicomanagement in de processen van uw organisatie op een goede manier en hoe kan het helpen bij het stellen van kaders? Inhoudsopgave Artikel […]

Lees meer

Ik bepaal dat zelf wel! Kaders stellen in de zorg.

Kwaliteit in de zorg kaders stellen in de zorg

Elke manager in de zorg loopt met enige regelmaat tegen deze vraag aan. Als verantwoordelijke wilt u dat uw team of afdeling goede resultaten bereikt. Resultaten op het gebied van tevredenheid van de klanten, tevredenheid van medewerkers, behaalde doelstellingen uit het jaarplan, deskundigheidsniveau, roosterplanning, etc. Geen manager zal zeggen dat dit niet van belang is. […]

Lees meer